Velké plány velkých korporací

Někdy mi přijde, že velké korporace, jsou kolikrát takový svět sám pro sebe. Dokáží existovat po dlouhou řádku let, úplně oddělené od okolního světa.
A sami pro sebe vymýšlet práci a velké projekty. A těmito projekty následně zaměstnat polovinu zaměstnanců a polovinu rozpočtu.
Ani nevím, kdy tento stav nastává – jestli při rozrůstání se malé, fungující a vydělávající firmy v strukturu,
která je nepřehledná a už nemá v čele
jednoho nebo více jedinců, kteří pro ni a s ní žijí, ale spíše jinou korporaci nebo skupinu lidí,
kteří mezi sebou soupeří, a vytrácí se tím pak ta radost mít firmu.
Každopádně výsledek je takový, že se tato korporace rozloží na spousty menších mocenských celků a ty na další a další,
a navzájem se snaží vymyslet jak by dostaly větší moc.
Rozuměj další projekt. Tedy někdy tyto motivace jsou opravdu čisté a chtějí někomu usnadnit práci nebo inovovat.
Jenže ve chvíli kdy si tento nápad převezme korporátní mašinérie,
se rozjede stroj, který si jede po svém. Často to vypadá, že každý nápad a požadavek musí být implementován.
Málokdy se pak někdo ohlédne, zda ten a ten projekt vůbec splnil původní účel. Hlavní je vymyslet práci. Nejlépe někomu jinému.
Takže rozjedete plán na velký vnitrokorporátní portál – samozřejmě pro všechny.
Když ho po letech třeba i zprovozníte (protože chvíli trvá, než ti všichni dají seznam požadavků co tam všechno chtějí – pokud se jich vůbec zeptáte)
můžete tak přijít na to, že už ho nikdo nechce. Nebo nejlépe a nejčastěji – že ho nikdo nepoužívá (protože jste se nikoho nezeptali)

Bohužel tuto situaci dnes vidím u mnoha projektů. I když jsou tyto projekty započaty s dobrým úmyslem, ne vždy jsou validovány s konečnými uživateli a řeší skutečnou potřebu.
V jednom případě jsem se setkal se situací, kdy za půl roku využilo jeden takový velký celokorporátní portál vyvíjený pár let jen něco málo přes 20 uživatelů.
A to třeba jen proto, že ve všem tom porcování medvědat prostě nezbyly peníze na takovou věc jako je propagace tohoto portálu, takže zaměstnanci o něm nevědí a neví k čemu má sloužit.
Prioritu většinou dostávají ty části projektu, kteří utrácejí peníze za něco “hmatatelného” ať už to je vybavení kanceláří, hardware nebo sw license. Aby to přece bylo dodané a odškrtnuté.
Jenže stejně tak, jako potřebujete zaplatit marketing pro váš produkt na trhu,
tak potřebujete “zaplatit” propagaci výstupů ve firmě a především zamyslet se nad podobou a získání feedbacku.

Jak se tomu ale vyvarovat? Viděl jsem mnoho velkých a hodně viditelných projektů, které byly naprostým neúspěchem, často to jsou ale právě ty méně viditelné projekty,
které opravu mění věci k lepšímu. Vypozoroval jsem takové dva základní aspekty:
1) Ověřte si, že ten projekt co se chystá je v souladu s celkovým směrováním firmy, jestli se příliš neodděluje, nebo naopak není příliš malý – jestli prostě podporuje firemní strategii a hodnoty
(to jestli je to strategie správná nebo ne, je v tuto chvíli jedno)
2) Ověřte si, zda ten projekt opravdu něco přinese, a není to jen přání jednoho člověka, který s výsledkem stejně vůbec nebude pracovat.

Comments

comments

Leave a Reply